28 Nov 2014

Tangani Masalah Resdung atau Sinus dengan Supplemen Semulajadi

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera

Ramai yang salah anggap sebenarnya mengenai redung dan sinus ni. Ramai yang beranggapan bahawa sinus tu same je dengan resdung. hehehe. Sebenarnya salah tau.Mari saya terangkan perbezaan antara resdung dengan sinus dulu.

Apa itu Resdung? (dikenali sebagai 'sinusitis')

Secara tradisional nya, resdung merupakan kerengsaan pada hidung yang boleh menyebabkan hidung serta organ-organ lain menjadi gatal dan tak selesa.

Selain itu, secara saintifik pula, ia dikenali sebagai virus yang hidup di bawah lapisan kulit. Aliran darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. Virus itu mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu di dalam badan kita.

Apa itu Sinus?

Sinus merupakan rongga atau ruang udara yang berada ditulang muka.Ianya bersambung ke hidung melalui saluran yang sangat kecil.Rongga ini menghasilkan lendir yang disalurkan ke hidung setiap masa.Terdapat 4 ruang sinus utama iaitu:
  • Sinus Maxilla
  • Sinus ethmoid
  • Sinus frontal
  • Sinus sphneoid

Sumber daripada Google


Selalu orang yang pergi klinik sebab selsema teruk dan sakit kepala mesti akan cakap, "Doktor, saya rasa saya kene penyakit sinus la.". Si doktor pula mengiyakan tapi dalam hati dia kata, "memang semua orang ade sinus". hehehe. Semua orang ade sinus tapi tak semua orang ade resdung. Okay?


Lebih kurang 25% rakyat Malaysia alami masalah resdung yang serius. Adakah kita pun tergolong dalam kalangan 25% tu? Jeng jeng jeng. Jom kita tengok pulak tanda-tanda resdung pulak.

Tanda-tanda Resdung:
  • Gatal-gatal
  • hidung berhingus atau tersumbat
  • sakit kepala terutama di bahagian dahi dan pipi
  • Kelemumur yang berterusan
Haaa. Korang ade tak salah satu tanda yang saya tulis tadi. Kalau ada, baik bertindak dengan segera sebab ia boleh memudaratkan diri kita tau. Antara kemudaratan resdung pulak ialah:
  • Jangkitan nanah dikawasan sekeliling mata
  • Jangkitan otak
  • sakit tekak yang kronik
  • Jangkitan tulang muka
  • Keadaan lelah semakin teruk
  • Berdengkur secara kronik
  • Menyebabkan jangkitan pada telinga & tonsil
  • Alahan hidung
  • Selsema biasa yang melarat
Mesti semua orang tak tahu kan kuman apa la yang ada sampai terjadi nya resdung ni. Meh saya bagitau. 

Kuman Stretococcus dan Kuman Staphyococcus ini memang sedia ada dalam rongga-rongga sinus ni. Kuman-kuman ni pun ta menyebabkan penyakit pun. Tapi bila sistem imunisasi badan kita tak kuat, kuman ni akan membiak aktif tanpa boleh di kawal dan sebabkan resdung.

Punca utama kuman ni membiak sebab rongga-rongga sinus kita ni tersumbat.

=> Radang pada hidung
  • Jangkitan kuman & allergy (alahan) ni jadi punca sbb dinding hidung kita ni membengkak dan akan menutupi pintu sinus.
  • Ketumbuhan atau polip pada hidung. Tumor ni menutupi pintu rongga sinus seperti tumbuhan malignant(kanser pada hidung).Bila rongga tertutup maka cecair yang ada dalam rongga tu tak dapat nk keluar dan bertakung.
  • Jangkitan pada gigi dan geraham atas pun jadi punca sebabnya akar umbi gigi geraham atas tu berada di Sinus Maxilla.
=> Genetik
Resdung ni bukanlah penyakit genetik tapi alahan yang menyebabkan sinusitis itu merupakan genetik.

Gambar daipada Google

Haa. Ni la gambar yang membezakan diantara rongga sinus yang sihat dan yang tak sihat. 

Sebenarnya resdung ni boleh diubati jika sistem imunisasi kita kuat. So, cara nak kuatkan sistem imunisasi kita ni yang makin lama makin lemah ni adalah dengan pengambilan supplemen semulajadi secara konsisten.


Haaa. Ni lah supplemen yang boleh membantu mengatasi masalah resdung anda. Meh saya terangkan satu-satu kebaikan produk ni ye.

1.Energizing Soy Protein
  • Mengandungi protin 
=> membentuk pelbagai organ & tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia
=> meningkatkan sistem imunisasi untuk melawan penyakit

  • Mengandungi asid amino
=> asid amino terdapat dalam protin
=> menghasilkan protin berbeza mengikut keperluan tubuh manusia


2. Alfalfa Complex

  • melawan alahan
  • rawatan kepada kebanyakan penyakit
3.Sustained Release Vita C 500mg
  • meningkatkan sistem imunisasi
4. Zinc Complex
  • baiki radang kulit seperti jerawat
  • meningkatkan sistem imunisasi
  • membentuk kolagen untuk pertumbuhan & perkembangan kulit, kuku & organ
5. GLA Complex
  • mengandungi herba tradisi yang dipercayai boleh mengeluarkan virus dari dalam badan serta mampu meningkatkan stamina
  • menghalang platelet darah dari mengaktifkan tisu gegelung didalam salur darah



Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda.Sebarang pertanyaa mengenai rundingan harga mengikut budget boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian :


Nama : Diyana Isa
Email : Riznina1014@gmail.com
Call/Whatsapp/Wechat/SMS : 019-2212976



" Ingin menjana 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee? Hubungi saya! Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan yang lumayan! Pengedar seluruh Malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke dalam group eksklusif kami di Facebook."

Elegant Rose - Working In Background
Copyright to RIZNINA.COM
Designed by UMIESUEstudio 2015