4 May 2015

6 Penyakit yang Membuatkan Anda Mudah Mengantuk

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera buat pembaca Riznina.com

6 penyakit yang membuatkan anda mudah mengantuk

Mengantuk merupakan satu perkara yang selalu berlaku pada manusia. Senang cerita, memang kejadian kita, kita akan rasa mengantuk. Tapi, tak pelik ke kalau kita dah rehat dan tidur dengan cukup tapi masih mengantuk??

Kadang-kadang banyak aktiviti yang terhalang dek kerana mata kita yang sering kali minta untuk dipejamkan. hehehe. 

Sebenarnya mengantuk ni pun mesti ada sebabnya. Apabila kita tahu penyebab kita rasa mengantuk, barulah kita boleh mencari solusi untuk masalah tu.

Kadang-kadang kita punya tahap mengantuk tu memang berada di paras kritikal la. Senang cerita, mengantuk tahap gaban. Jadi, ini merupakan antara penyakit yang menyebabkan anda berasa sangat-sangat mengantuk :

1. Menghidap penyakit jantung.

Kebiasaanya, orang yang menghidap penyakit jantung akan berasa cepat penat dan mengantuk. Tetapi, mengantuk yang anda rasakan itu boleh jadi merupakan tanda bahawa anda menghidap penyakit jantung. Di sarankan supaya anda berjumpa dengan doktor secepat mungkin.

2. Anemia.

Penyakit kurang darah atau lebih dikenali dengan nama saintifiknya iaitu anemia merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh kekurangan zat besi dalam tubuh. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Maka, apabila tubuh kekurangan sel darah merah, kadar oksigen di dalam tubuh turut terganggu dan sukar untuk sampai ke otak. Jadi, ia boleh menyebabkan anda mudah mengantuk.

3. Depresi.

Emosi kita mempengaruhi fizikal kita. Apabila kita merasa 'stress' , ia juga boleh menyebabkan anda mudah mengantuk.

4. Dehidrasi.

Kekurangan cecair dalam badan boleh menyebabkan anda merasa lesu. Ia juga boleh menyebabkan anda berasa sangat-sangat mengantuk. Ini dapat kita lihat, apabila orang berpuasa tetapi tidak mengambil air dalam kuantiti yang mencukupi akan mudah meras penat dan mengantuk.

5. Diabetes. 

Para penghidap diabetes mempunyai kandungan gula dalam darah yang tinggi tetapi tidak bertukar kepada tenaga dengan kadar segera. Kesannya, tubuh akan merasa mudah mengantuk dan penat.

6. Hipotiroid.

Tiroid berfungsi mengawal kadar metabolisma tubuh. Apabila tiroid berada dalam keadaan yang tidak aktif, ia boleh menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi lambat dan perlahan. Jadi ia akan mudah merasa mengantuk.


Apa Shaklee boleh bantu untuk mengatasi masalah mengantuk anda tanpa dadah??




Puan Maria berjaya menangani masalah mengantuk yang melampau beliau dengan minum Cinc Tea Shaklee. Hah? Cinch Tea? Apa tu? Apa kelebihan dia? Sama je kan macam teh yang ada kat pasaran tu?

Jawapannya tidak sama.

Boleh baca DI SINI untuk mengetahui kebaikan Cinch Tea secara detail. 

Jika anda berminat untuk membuat belian, boleh klik butang di bawah.

KLIK DI SINI UNTUK MEMBUAT BELIAN



Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda.Sebarang pertanyaan mengenai rundingan harga mengikut budget boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian :





Nama : Diyana Isa
Shaklee ID : 962568
Email : Riznina1014@gmail.com
Call/Whatsapp/Wechat/SMS : 019-2212976





" Ingin menjana 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee? Hubungi saya! Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan yang lumayan! Pengedar seluruh Malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke dalam group eksklusif kami di Facebook."

Elegant Rose - Working In Background
Copyright to RIZNINA.COM
Designed by UMIESUEstudio 2015