28 Oct 2016

6 Petua Hilangkan Jerawat Pasir di Wajah

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera buat pembaca Riznina(dot)com.

Semua orang pasti pernah mengalami tumbuhnya jerawat kan. Diyana pun sama. Daripada jerawat yang paling besar sampai la jerawat halus. Semuanya duk bergembira naik kat muka ni ha. Sebenarnya jerawat ni muncul disebabkan liang pori kita tersumbat dengan kotoran dan sel kulit mati. 

Maka, jika keadaan ini dibiarkan, kemungkinan besar kondisi jerawat yang tumbuh tu akan semakin teruk dan membahayakan.

Menurut kajian Diyana dengan Encik Google, jerawat ni biasanya akan menyerang seseorang yang masih berumur 28 tahun ke bawah. Hal ini terjadi kerana, hormon testosteron meningkat dengan begitu drastik. Jadi, wajar la kalau kamu kerap di huni oleh Cik Jerawat ni ye.

Selain itu, terdapat juga beberapa penyebab lain, iaitu:
  1. Keturunan (genetik)
  2. Merokok atau sering terkena asap rokok
  3. Kesan ubat-ubatan tertentu
  4. Memakai alat kosmetik atau pencuci muka yang tidak bersesuaian dengan kulit
  5. Jarang membersihkan kulit wajah.

So, hari ni Diyana akan kongsikan beberapa petua untuk hilangkan jerawat pasir di wajah dalam entry kali ini. 







8 Petua Hilangkan Jerawat Pasir di Wajah

Jerawat boleh dikelaskan kepada beberapa jenis jerawat seperti jerawat batu, jerawat pasir dan jerawat komedo. Sebenarnya jerawat pasir dan jerawat komedo ni lebih kurang sama je. Cuma, jerawat pasir ni saiznya lebih kecil jika nak dibandingkan dengan jerawat komedo. 

Biasanya jerawat pasir ni akan tumbuh di kawasan pipi, punggung malahan di bahagian dada. Tapi, jangan cemas ye. Diyana ada petua untuk hilangkan jerawat pasir tu. 


1.  Gunakan Tea Trea Oil.

Tahu tak, tea tree oil ni dapat membantu melegakan kesakitan yang disebabkan oleh jerawat dan ianya juga berfungsi sebagai ejen penghapus bakteria yang menyebabkan jerawat ni. 

Cara hilangkan jerawat pasir menggunakan Tea Tree Oil:
  • Sediakan Tea Tree Oil yang berkualiti secukupnya.
  • Pastikan wajah bersih
  • Sapu Tea Tree Oil ke seluruh wajah atau tempat yang bermasalah
  • Biarkan selama 30 minit
  • Bilas wajah atau tempat yang bermasalah dengan air suam.

2. Gunakan Tomato.

Tomato mengandungi Vitamin E yang baik untuk baik untuk merawat masalah kulit. Bukan sahaja membantu merawat masalah jerawat sahaja, tomato juga membantu dalam mencerahkan kulit anda kerana kandungan vitamin E nya yang baik. 

Cara hilangkan jerawat pasir dengan tomato:
  • Ambil satu tomato segar dan belah kepada dua bahagian
  • Sapukan kedua-dua bahagian tomato ke bahagian yang bermasalah 
  • Biarkan selama 30 minit sehingga ia meresap ke kulit
  • Bilas menggunakan air suam sehingga bersih

3. Putih telur

Putih telur banyak digunakan di dalam produk kosmetik sekarang. Ianya mengandungi kandungan protein yang tinggi yang boleh membantu dalam menyingkirkan minyak berlebihan pada wajah. Minyak berlebihan ni la merupakan antara salah satu faktor munculnya jerawat pasir ni. 

Cara hilangkan jerawat pasir dengan putih telur:
  • Ambil satu butir telur ayam kampung, kemudian ambil putih telurnya sahaja.
  • Pukul sebentar putih telur tadi kemudian sapu ke bahagian yang bermasalah.
  • Biarkan selama 15-20 minit supaya ia boleh meresap ke kulit.
  • Setelah itu, bilas dengan menggunakan air suam sehingga bersih.

4. Timun

Bagi sesiapa yang tak berapa gemar dengan bau hamis putih telur, boleh gunakan timun sahaja. Khasiatnya sama sahaja. Selain dapat menghilangkan jerawat pasir, timun juga boleh membuatkan kulit anda menjadi lebih segar.

Cara hilangkan jerawat pasir dengan timun:
  • Hiris timun setebal 1-2CM
  • Letakkan timun tadi di bahagian yang mempunyai jerawat pasir tadi
  • Biarkan selama 30 minit
  • Lakukan setiap kali selepas mandi

5. Pokok Lidah Buaya dan Garam

Korang mesti dah familiar kan dengan srub? Scrub ni merupakan rawatan kulit yang dilakukan dengan menggunakan butiran kecil macam pasir. 

Jadi, butiran kecil ni la yang bermanfaat untuk menyingkirkan sel kulit mati yang boleh menyebabkan pori tersumbat. Kebiasaannya orang pakai scrub ni kat rumah je sebab senang sangat nak buat. Macam mana nak buat? Jom kita tengok!

1. Gaul campuran gel lidah buaya dengan garam sehingga ia membentuk butiran seakan pasir.
2. Sapu perlahan-lahan ke bahagian yang mempunyai jerawat pasir tadi. Tapi ingat ye, gosok perlahan-lahan sahaja! Jika korang gosok kasar sangat, boleh menyebabkan parut jerawat.
3. Biarkan sehingga kering.
4. Bilas bersih dengan menggunakan air suam.


6. Lemon dan Kopi

Selain menggunakan gel lidah buaya dan pasir, kopi dan lemon juga boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat pasir tu. Khasiatnya sama seperti menggunakan butiran kecil yang seakan pasir, lemon juga berperanan untuk menyingkirkan sel kulit mati yang menyebabkan pori tersumbat.

Maka, kombinasi lemon dan kopi menyebabkan keberkesanannya berada di tahap maksima.

Cara hilangkan jerawat pasir dengan lemon dan kopi:
  • Campurkan air perahan lemon dan serbuk kopi secukupnya.
  • Sapu rata ke bahagian yang bermasalah dan sapu secara perlahan sahaja!
  • Biarkan campuran tadi selama 30 minit atau sehingga kering.
  • Bilas dengan air suam sehingga bersih.

Selain daripada tu, boleh jugak konsisten makan Vitamin C Shaklee. Tak ada la jerawat tu mengada-ngada nak singgah nanti. Nak tau lebih lanjut pasal vitamin C ni? Klik sini.


Semoga perkongsian Diyana pada kali ini memberikan sedikit sebanyak info yang kalian cari dan nak tahu ye.



Shaklee Independent Distributor,
Diyana Isa
SID: 962568







Elegant Rose - Working In Background
Copyright to RIZNINA.COM
Designed by UMIESUEstudio 2015